Ihlet? Az meg mi?

 Hm...ihlet. Vajon létezik, vagy csak igyekszünk e mögé az elvont fogalom mögé rejteni a lustaságunkat? Ha egyszerűen le akarnám zárni ezt a kérdést, megtehetném: alváshiánnyal, és Ady-túladagolással küzdök már hetek óta, ezért rávághatnám, hogy létezik, de engem jelenleg nem tisztel meg a múzsa a csókjával. Sajnos nem szabadultok meg tőlem ilyen könnyen, szóval fejtsük ki a témát.

Az első oldal, amit a Google kidob, így nyilatkozik a jelenségről:
Inspiráció, enthuziazmus: a művészi alkotások létrehozását megindító sajátos lelkiállapot, melyet felfokozott érzékenység, lelkesült hangulat, alkotásra ösztönzöttség jellemez. E sajátos lelkiállapot magyarázatát a régebbi gondolkodók abban keresték, hogy a művészt ilyenkor valamilyen isteni, túlvilági hatalom szállja meg, s ez nyilatkozik általa; a modern lélektan azonban minden transzcendens tényező nélküli magyarázatot nyújt az ihlet jelenségére.


Gyönyörű összetett mondatok, és van is bennük valami, de a lezárás pofon vágja az egészet. Milyen is az, ha megszáll minket az ihlet? Mire értjük azt, hogy „van ihletünk”? Arra, amikor ötletet kapunk a történtünk folytatásához, vagy eszünkbe jut egy új? Az első felvetést élből elutasítom, hiszen nagyon ritkán esik csak meg velem az, hogy ne tudjam, hogyan tovább. *lekopogja* Biztos sokatok számára ismerős állapot, mikor a sztori saját magát írja. A jelenetek egymásutánisága, a történések ok-okozatisága megkérdőjelezhetetlen, és egy-egy mozzanat a karakter jelleméből adódik. Hiába akarod azt, hogy Lali megölje vagy éppen megcsókolja Marit, ha ő nem akarja ezt tenni. Teljesen olyan ez, mintha saját kis érzelmi világgal rendelkeznének a fiktív szereplők, és negatív feedback-kel adnák tudtodra, hogy ők nem azt akarják, amit te. Ez a dolog nem ihlet, hanem józan paraszti ész kérdése. Át kell látni a karakterek motiváló tényezőit, és magától értetődik, hogy minek hogyan kell következnie. Minél hitelesebben tudja ezt megoldani valaki, annál jobb író válik belőle.

Térjünk is át a második eshetőségre: mikor eszedbe jut egy új történet. Wow...erről nehéz véleményt alkotni. Magamból tudok csak kiindulni: nekem akkor ötlik eszembe bármi is, ha van valamiféle külső indíttatásom. Ezek az ingerek mostanában a valaha élt magyar költőktől és íróktól származnak, szóval köszönöm Ady, Vajda és Mikszáth! Soha sincs olyan, hogy ülök a semmibe révedve, és hopp, megjelenik a fejem fölött Edison villanykörtéje. Az ihletnek nem pont az lenne a lényege, hogy a semmiből kapjunk indíttatást? Szerintem de, és ezt a felvetést is muszáj tagadnom.

a művészi alkotások létrehozását megindító sajátos lelkiállapot”
Azt hiszem mi, egyszerű emberek ezt hívjuk úgy, hogy „van kedvem az íráshoz”. Nos, egy idő után megtapasztaljuk, hogy milyen az, ha nincs, és mégis írnunk kell. (érvelések magyar faktra khm...khm). Emelje fel a kezét az, akinek a suli/munka miatt csak hétvégente van ideje gépelni. *jelentkezik*
Nektek is? Akkor nem vagyok egyedül. Nálam ez úgy néz ki, hogy péntek este lehetek akármilyen zombi küllemű mosott sz@r, akkor is írni fogok, legalább éjfélig. Miért? Mert szeretek írni, és egész héten arra várok, hogy megtehessem. Ha netán mégsincs kedvem, akkor is nekiállok. Ez olyan, mint az edzésnél: senki sem mondja azt, hogy kár volt. És hogy miért nem? Ugyan mi lehet a legrosszabb, ami megtörténik? Ma sem alszol 8 órát, életedben gyanítom nem először. Na és? Netán rossz lesz a rész. Ez sem tragédia, és te is pontosan tudod, miért nem. Tanulsz belőle. Csak a magunk hibáiból vagyunk képesek tanulni, és nem abból, amiket a több tízezer forintos tanfolyamokon tömnek belénk.

Megkérdőjelezhetetlen, hogy bennünk, írói babérokra törő emberekben van valami belső kényszer, ami egyszer 1000 decibellel üvöltözi, hogy ragadj tollat, máskor pedig úgy elhallgat, hogy jótékony mértékű alkohol sem képes előcsalni, de ezt én nem nevezném ihletnek. Az tuti, hogy semmiféle isteni hatalom nem száll meg, csak vagyok olyan hülye, hogy hajnalig ne aludjak, és hagyjam, hogy beszippantson egy párhozamos univerzum. Ezt az, aki nem ír, nehezen tudja csak megérteni, de akármilyen abszurdnak tűnik is, így van. Igaz, srácok?

Ma egy Lőrincz L. László (micsoda alliteráció) idézettel búcsúzom tőletek:
Az ihlet a lusta írók kifogása.”

Ti hogyan vélekedtek az ihletről? Létezik, vagy nem?


Puszi: V. B.

Megjegyzések

  1. Szia!
    Szerintem az ihlet létezik, mondjuk jó kérdés, hogy ki mit tart ihletnek. Én például azt nevezem ihletnek, amikor jönnek az újabb és újabb ötletek, és ihlethiánynak, amikor csak ülök és egyszerűen SEMMI nem jut az eszembe.
    Ellenben az ihlet nem lehet teljesen kifogás. Hiszen egy történetes blog esetében az előző részekből rengeteg szálat tovább lehet vinni, viszont egy cikkes blognál más a helyzet. Szerintem egy cikkes blognál gyakrabban fordulhat elő az ihlethiány, hiszen mint fentebb írtam, a történetes blogokat lehet folytatni.

    (Bocsi,ha kesze-kusza a megfogalmazás, este van, fogjuk arra. :D )
    Puszi: Rowena

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Teljesen összetett vélemény, szóval nem kell arra fogni. :D
      Köszönöm, hogy kifejtetted a véleményedet. Szeretem tudni, mit gondolnak mások. :)
      Puszi: V. B.

      Törlés
  2. Szia!
    Egyetértek Rowenával, szerintem is létezik az ihlet. Én ezt az idézetet úgy értelmezném, hogy ha fáradtak vagyunk, tele az agyunk mindennel, tényleg nehezebben jönnek az ötletek. Bár velem ez úgy szokott jönni, hogy bármikor, a legváratlanabb pillanatokban jönnek a legjobb ötleteim - ennek köszönhetően egyébként három melléktörténetszálat sikerült összekötnöm egy nagyobbá :D
    Egyszer azt hallottam, amikor ihletünk van, csak a vázlatot firkantsuk le valahová, mert az ötletek úgyis megmaradnak, és majd amikor több időnk lesz, megírjuk a fejezetet. Hát, a gyprsan felírós résszel egyetértek, viszont én egyszerűen nem tudok ihlet nélkül írni, ha mégis megpróbálom, nagyon nögvenyelős lesz az egész... Meg a legrosszabb, amikor van időm, kedvem, ihletem, ötleteim, mégse tudok írni. Na, ezt nevezik lustaságnak😂😂 Tegnap is, amikor hazaestem, örültem magamnak, hogy alig kell tanulni jövő hétre, tök sok időm lesz, erre mit csináltam otthon az írás helyett? Teen Wolfos videókat néztem, chateltem barátnőmmel, megnéztem két részt a The 100-ból, és kicsit szerkesztgettem a blogomon eg kritika alapján. Mindezt úgy, bogy írhattam is volna. Most meg reménykedek, hogy estig nem száll el az ihlet. Óbsszus, úgy irigyrllek a kitartásodért :D
    Egyébként jó tanács történetes blogokhoz: ha elakadtatok, olvassátok át az előző fejezeteket, illetve azt a fejezetez, amibem szó volt arról, ami a soron következőben is lesz. (Pl. nálam talán a 19.fejezetben említettek először egy karaktert, aki most, a 25-ben fog feltűnni. )
    Remek cikk lett, annyira imádom, ahogy tanácskjat adsz az olvasódinak!:) Csak így tovább és az Ihlet legyen veled^^
    Puszi, Maja <3

    Ui: Bocsesz, ha kétszer küldi el a kommentet, nem értem, miért csinálja ezt mindig:/

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Nagyon köszönöm a kommentedet, jól esik, ha valaki ennyire kifejti a véleményét! :) Szerintem ez egy olyan téma, amiről az írók sohasem fognak tudni megegyezni, de ez pont így a jó. Ahány alkotó, annyi vélemény. Igazából nem létezik jó vagy rossz válasz, szóval ki miben hisz, azt saját maga tapasztalja ki. Ha létezik az ihlet, ha nem, mindenkinek azt kívánom, hogy sokszor élje át azt az alkotásra buzdító lelkiállapotot, akárhogyan is hívja. :)
    Ui: eddig mindig kétszer küldte el, de most kivételesen nem. :D
    Puszi: V. B.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Búcsúlevél, avagy üzenet a bloggereknek

Hogyan oltsd le a saját írásodat?

A kliséken túl